חדשות ועדכונים
שלום רב
............................

פרוייקט "קמפיינוער" - בית שמש, קיץ 2011

מאת : נדב וקס, מתנדב שנת שירות , גרעין צמרת
בימים אלה עלה לאוויר בעיר בית שמש קמפיין עירוני נרחב למניעת שימוש לרעה באלכוהול בקרב בני הנוער.   במבט ראשון נראה כי את הקמפיין הפיקה חב' פרסום מקצועית ובעלויות גבוהות , אך לא כן -  את הקמפיין המקורי והמושקע יצרו בני נוער בסיכון, במסגרת פרוייקט "קמפיינוער".  הפרוייקט התקיים ביוזמה משותפת של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול ועיריית בית שמש.
בני הנוער המשתתפים בפרוייקט אותרו ע"י המתאם העירוני למניעת התמכרויות מתוך בית הספר האתגרי, קידום נוער ופרוייקט ג"ל - מיזם עיסקי לנוער נושר.
הנערים עברו סדנת "תקשורת מקדמת" בת שמונה מפגשים אינטנסיביים , בהנחיית רן ישפה - מנהל בית הספר "ראיה" לטיפול והעצמת נוער בסיכון באמצעות תקשורת חזותית וקולנוע.
שיטת ההנחיה המיוחדת והשימוש במדיה תקשורתית ויצירה , אפשרה לנערים - שרובם ככולם בעלי רקע אישי לא פשוט, פורקן מחשבות, רגשות ופחדים באופן ספונטאני - בד בבד עם ליווי מקדם של המנחה המיומן.  הפתיחות שנוצרה, השיתוף והעיסוק הקבוצתי ביצירה הובילו לדיאלוג עמוק ונדיר בין הנערים לבין עצמם ובינם למנחה. חלק מהנערים אף חוו בפעם הראשונה חוויה אמיתית של הקשבה, של שיחה על רגשות חבויים וקבלה בלתי מותנית.
חלקה השני של הסדנא עסק בניתוח הסיבות המובילות בני נוער לצריכת אלכוהול באופן המסכן אותם ואת סביבתם ובשאלה - כיצד ניתן לפנות אל בני הנוער ? באלו מסרים?. כדי לברר את הסיבות לשתיית האלכוהול שיתפו הנערים בחוויות אישיות: "לפני שהכרתי את החברה שלי הייתי יוצא עם חברים כמעט כל ערב - והיינו שותים , זה נותן ביטחון לדבר עם בנות-לזרום, עכשיו כשאני איתה-אני כבר לא צריך את זה". נער אחר סיפר : " התחלתי לשתות אחרי שסבא שלי נפטר - היינו ממש קרובים , שתיתי כל יום ובכמויות - הייתי מסתגר בחדר והמחשבות היו משגעות אותי - אז הייתי שותה כדי לברוח. מה שגרם לי להפסיק לשתות זה החברים שלי - כשהבינו את המצב שלי הם היו איתי כל הזמן ,הקשיבו לי, חיבקו ,תמכו וגם עזרו בבית כשצריך - ובלי ששמתי לב פשוט כבר לא שתיתי".
כשדנו בשאלה "באיזו דרך נכון לפנות לבני הנוער? " והעלינו אפשרויות שונות - הייתה הסכמה פה- אחד : "לא בדרך של הפחדה" -  "זה כל הזמן חוזר על עצמו בפרסומות וסטיקרים - זה לא עובד". "צריך משהו אחר.."
 במשך שעות ארוכות ישבו יחד הנערים סביב שולחנות ויצרו סקיצות וסלוגנים רבים שהביאו לידי ביטוי את כל התכנים והנושאים שעלו בסדנה . בשלב זה הצטרפה לקבוצה לין פוליאק, סטודנטית כשרונית לתקשורת ואנימציה, ויחד עם הצוות גיבשה את הסקיצות והחומרים שנבחרו לכדי שלטים מעוצבים, ברמה שלא תבייש משרד פרסום מוביל.
התוצרים המרשימים, פרי יצירתם, המופיעים בכל רחבי העיר והתגובות האוהדות מהווים עבור המשתתפים חוויית הצלחה , גאווה וסיפוק רב.  אחד הנערים סיכם : " יש בי תחושה של סיפוק, שהצלחנו במשימה ואנחנו תורמים לכל הנוער בעיר שרואה את השלטים, כל הזמן הפרסומות והסטיקרים היו במטרה להפחיד - אנחנו עשינו משהו אחר, יש פה הרבה חשיבה".  חברו הוסיף: "הרבה ילדים ונערים שותים, לא יודע אם פרסומת תגרום להפסיק לשתות אבל אולי היא תגרום לחלק מהם לחשוב עוד רגע על החיים שלהם".
תודה לשלומי רביבו - מתאם המאבק בסמים ובאלכוהול בבית שמש - על היוזמה , לרן ישפה על הסדנה המדהימה , לאורטל הרכזת של פרוייקט ג"ל, לצוות קידום נוער, ללין פוליאק על העיצוב וכמובן - לנערים המשתתפים - שמעבר לתוצרים הנפלאים - הם עברו תהליך משמעותי ,מעצים ומחזק  שילווה אותם עוד זמן רב.
 

קמפיין נגד שימוש בסמים ואלכוהול
פינוקיו אחי, אתה כבר לא אמיתי! פינוקיו אלכוהול משקר אותך